Eftersom ska-punk är något lågt och förfärligt kan man lätt förstå att ett minne som fortfarande ligger mången sundsvallsbo varmt om hjärtat är dagen då kvalitets-Oi!bandet Sham 69 spelade i staden: den 30 januari 1980. Än idag kan man se krokiga gamla stålverksarbetare traska längs E4:an med ett mystiskt leende på läpparna och blicken liksom vänd inåt, mot själens avlägsna skattgömmor. Här hade man blivit förtryckt av kapitalet allt sedan storstrejken, barnen hade flyttat till Umeå eller Stockholm för att gifta bort sig, och när man just trodde att det skulle bjudas på lite hederlig arbetarklassrock pådyvlades man nåt slags jävla ska-punk på svenska. Hela hösten 1979 satt arbetarna på Kyrkgatan 6 med varsin avslagen öl framför sig och stirrade, förbittrade och vilse. Man kände kanske att barnadomens naiva glädje liksom pös ut ur en som röken från Ortvikens pappersbruk, att livsviljan förbrunnit så som staden under storbranden 1888, att det inre var lika dött som stenen i stans många sekelskiftesbyggnader.  
 
Eftersom ska-punk är något lågt och förfärligt kan man lätt förstå att ett minne som fortfarande ligger mången sundsvallsbo varmt om hjärtat är dagen då kvalitets-Oi!bandet Sham 69 spelade i staden: den 30 januari 1980. Än idag kan man se krokiga gamla stålverksarbetare traska längs E4:an med ett mystiskt leende på läpparna och blicken liksom vänd inåt, mot själens avlägsna skattgömmor. Här hade man blivit förtryckt av kapitalet allt sedan storstrejken, barnen hade flyttat till Umeå eller Stockholm för att gifta bort sig, och när man just trodde att det skulle bjudas på lite hederlig arbetarklassrock pådyvlades man nåt slags jävla ska-punk på svenska. Hela hösten 1979 satt arbetarna på Kyrkgatan 6 med varsin avslagen öl framför sig och stirrade, förbittrade och vilse. Man kände kanske att barnadomens naiva glädje liksom pös ut ur en som röken från Ortvikens pappersbruk, att livsviljan förbrunnit så som staden under storbranden 1888, att det inre var lika dött som stenen i stans många sekelskiftesbyggnader.